Abstraktsionism tuleneb ladinakeelsest sõnast
abstractio mis tähendab eraldamist. Abstraktne on pilt või kuju siis, kui
sellel pole võimalik ära tunda ühtegi objekti ümbritsevast keskkonnast.
Kunst oli juba alates postimpressionistide loomingust
liikunud järjest suuremate üldistuste poole. Nähtava maailma kujutamise
vajadusest kunsti vabastanud fotograafia leiutamine 19. sajandi keskel. Foovide ja eriti kubistide
loomingus oli säilinud küll side kujutatavaga, kuid järjest suuremaks kasvas
motiivi üldistamine ja moonutamine vastavalt kunstniku tõekspidamistele ja
ideedele. Võib öelda, et kunstnikud tegelesid maailma nägemise
uuestileiutamisega, pöörates välise külje täpse jäljendamise asemel rohkem
tähelepanu sisulistele küsimustele.
1910. aasta paiku olid mitmed kunstnikud üheaegselt jõudnud
arusaamisele, et kunst ei peagi midagi äratuntavat kujutama.
Esimesena astus nn. nonfiguratiivse kunsti valda
Vassili Kandinsky (1866-1944). Esimese tõuke olevat ta saanud kord oma
ateljees tundmatut vaimustava värvidemänguga pilti imetledes ja lõpuks aru
saades, et tegelikult oli see tema enese pilt "jalad ülespidi". Sellest järeldas
ta, et ka puhtalt värvidemänguga on võimalik vaatajale mõju avaldada. Tema
arvates pidi kunst olema võrdne muusikaga, mille helid ju ka midagi ei
kujuta.
Kandinsky (kes sel ajal elas Saksamaal) ümber koondus rühmitus nimega
"Sinine ratsanik" (Der Blaue Reiter), mille liikmed viljelesid Kandinsky
eeskujul hoogsat, värviküllast ja maalilist kunsti. Nende teostes ei ole
mõistusepärast konstruktsiooni, kunstnikud rõhusid intuitsioonile ja tunnete
väljendamist. Sedalaadi kunsti võib nimetada ekspressiivseks
(väljenduslikuks) abstraktsionismiks .
Rühmituse liikmetest on olulise jälje kunstilukku jätnud
Paul Klee (1879-1940), kelle töödest sageli õhkub muinasjutuslist
salapära ja põnevust, ebaabstraktsionistlikku jutustamisvajadust, samuti vaikset
huumorit. Nii Kandinsky kui Klee etendasid olulist osa kunstikoolis "Bauhaus".
Sootuks teist laadi on aga abstraktse kunsti teine haru, geomeetriline
abstraktsionism. Selle kõige äärmuslikum ja järjekindlam arendaja oli
Piet Mondrian (1872-1944). Teinud läbi kubismi, jõudis ta väga range
süsteemini, mis tunnistas ainult sirgeid horisontaal- või vertikaaljooni ja viit
värvi - musta, valget, sinist, punast ja kollast. Mondrian lähtus Platoni
ideedest, mille järgi nähtav maailm on tegeliku, seaduspärasuste maailma
juhuslik ja kaootiline pinnavirvendus. Seda, ideede maailma ta oma töödes
kujutada püüdiski.
Mondrianil oli mitmeid mõttekaaslasi, kes koondusid rühmituseks
"De Stijl" (Stiil). Sellesse kuulus nii kunstnikke, arhitekte kui
disainereid keda ühendas veendumus, et lihtsuses peitub ilu saladus. Nende ideed
on tugevasti mõjutanud modernistlikku arhitektuuri ja disaini.
Kuna kunstiteose loomine Mondriani stiilis meenutab hoone või
seadme konstrueerimist, nimetatakse sedalaadi kunstisuunda konstruktivismiks
.
Samlaadselt mõtlesid ka Edouard Jeanneret (1887-1968,
rohkem tuntud kui Le Corbusier ) ja Amedee Ozenfant (1886-1966),
kes avaldasid purismi (ladina keeles 'purus' - puhas) manifesti
(1921).
Purismi eesmärgiks on kunst, mis on vaba igasugusest subjektiivsusest ning milles valitsevad range matemaatiline kord ja puhtad kujundid-vormid.
Purismi eesmärgiks on kunst, mis on vaba igasugusest subjektiivsusest ning milles valitsevad range matemaatiline kord ja puhtad kujundid-vormid.
Le Corbusier sai üheks 20. sajandi tuntumaks arhitektiks ja disaineriks ning ühtlasi funktsionalismi rajajaks. Funktsionalism ütles täielikult lahti endisest arhitektuuripärandist ja lõi uue arusaama inimese elukeskkonnast, mis pidi olema mõistuspärane, loogiline. Ehitiste ja esemete vorm pidi lähtuma ainult otstarbest - funktsioonist
Geomeetrilise abstraktsionismi teine suurkuju Piet Mondriani
kõrval oli Kazimir Malevitš (1878-1935). Läbinud oma loomingus mitmeid
väga erinevaid etappe, jõudis ta 1915. aastaks maalideni, millel on kujutatud
ainult ruute ja ristkülikuid. Eriti tuntuks on saanud tema tööd "Must ruut",
"Must ruut mustal pinnal" ja "Valge ruut valgel pinnal". Malevitš leidis, et
tema teostes on maalikunst jõudnud oma loogilise lõpuni, absoluutse tipuni ja
nimetas oma stiili seepärast "suprematismiks"(ladina keeles 'supremus' -
kõrgeim). Suprematismi järel pidi senine asenduma uut tüüpi kunstiga, mis ei
tegele tavaliste esemete ja tavalise ruumiga.
|
|||
Nii Malevitš kui ka paljud teised vene avangardistid liitusid
1917. aasta revolutsiooni järel bolševikega, lootes oma ideedele leida
praktilist rakendust. Nõukogude võimu algaastatel leidsid nad seda tõesti,
üritades tões ja vaimus viia kunsti rahvani ja proovides kunsti abil ümber
kujundada elulaadi. Siiski ei kannatanud bolševike totalitaristlik ideoloogia
modernistlike kunstnike vaimuvabadust kuigi kaua.
1920-ndail ja 1930-ndail aastail levis abstraktsionism pea
täielikult just konstruktivistlikus vormis
|
vaata tutvustust
http://www.slideshare.net/ellenh2/abstraktsionism#btnNext
No comments:
Post a Comment